Binnen 5Groningen wordt een 5G-pilot uitgevoerd met als doel relevante data van een schip realtime zichtbaar te maken vanaf de wal. 5Groningen is een programma van Economic Board Groningen. Marinminds is de trekker van de 5G-pilot en heeft apparatuur geïnstalleerd op een schip van Van der Veen Shipping uit Farmsum. Zo is er een blackbox geplaatst die data verzamelt over de vaarbeweging van het schip. Met behulp van 5G kunnen grote hoeveelheden data van het schip realtime naar de wal worden gestuurd. Een volgende stap is het ontwikkelen van een dashboard waarop alle relevante data af te lezen is. ‘Dit dashboard is een belangrijke stap voorwaarts voor de toekomst van de scheepvaart’, aldus Matthijs de Haas van Marinminds. ‘Bij autonoom varende schepen is het belangrijk om vanaf de wal de status aan boord in te kunnen zien.’ Overige partners in deze 5G-pilot zijn Groningen Seaports, Hanzehogeschool Groningen, KPN, Peplink en Techbinder.
De laatste jaren is de verbinding aan boord van schepen verbeterd. ‘We doen aan videobellen en er wordt regelmatig op afstand meegekeken met laden en lossen’, vertelt Robert van der Veen, eigenaar van Van der Veen Shipping. Van der Veen Shipping is een scheepvaartkantoor gevestigd in Farmsum. Naast bevrachting van schepen exploiteert het kantoor vier rederijschepen. Veel gegevens op schepen worden wel verzameld, maar niet opgeslagen. Ook wordt in de scheepvaart regelmatig gewerkt met camerasystemen die de filmbeelden lokaal opslaan aan boord.
Apparatuur aan boord
Voor deze 5G-pilot wordt gebruik gemaakt van een binnenvaartschip van Van der Veen Shipping. Marinminds is gespecialiseerd in het binnenhalen en omzetten van data en heeft op het schip sensoren, camera’s, 5G antennes en een datalogger geïnstalleerd. De datalogger is het centrale punt waar alle data van het schip wordt verzameld. Vanaf de datalogger wordt de data de cloud in gestuurd. De hardware en software die aan boord van het schip draaien is van Techbinder.
Meten wat je wilt weten
Een volgende stap binnen de 5G-pilot is het ontwikkelen van een dashboard, een digitale pagina waarop alle belangrijke gegevens te zien zijn. ‘De dashboards die we samen met partners ontwikkelen maakt het mogelijk om straks in één oogopslag alle interessante gegevens van een schip in te zien’, aldus Matthijs de Haas. Dit moet Groningen Seaports in staat stellen om nog veiliger en effectiever het scheepvaartverkeer te coördineren en managen.
‘We kunnen ontzettend veel meten en inzien, maar we hebben niet alle informatie nodig’, vertelt Robert. ‘Informatie die kan bijdragen aan het verbeteren van de bedrijfsprocessen zijn bijvoorbeeld de bewegingen van het schip, activiteit van de motoren, het brandstofverbruik en de algehele status van het schip. Met de juiste gegevens is het ook mogelijk incidenten te monitoren en in de toekomst te voorkomen.’
Veel data en hoge snelheden met 5G
5G is veel sneller dan 4G, kan veel meer gegevens versturen, is betrouwbaarder en zorgt ook nog voor een langere batterijduur. Voor de hoeveelheid gegevens die van een schip naar de wal worden gestuurd is veel bandbreedte nodig. En er is een goede en snelle verbinding nodig om realtime mee te kunnen kijken. 5G maakt dit mogelijk. Aan boord van het schip zijn een 5G router en antennes van Peplink BV geïnstalleerd.
De snelle connectiviteit en de kwaliteit van het beeld zijn nu al merkbaar. Dankzij de hoge bandbreedte kunnen er veel gegevens realtime verstuurd worden, zoals video’s van hoge beeldkwaliteit vanaf het schip. ‘We hebben nu de hele vaartijd een goede verbinding met het vaste land. De betrouwbaarheid van die verbinding is noodzakelijk om de nieuwe toepassingen in praktijk te kunnen brengen.’
Juiste gegevens op juiste moment
Het dashboard dat wordt ontwikkeld moet varen efficiënter maken. ‘De status van het schip en het energieverbruik kunnen we straks vanaf de wal direct inzien’, legt Robert van der Veen uit. ‘Hierdoor kunnen we straks veel efficiënter onderhoud plegen. ‘Op het dashboard kunnen mensen op kantoor in een oogopslag de status van het schip bekijken. Dat scheelt veel communicatie en afstemming met de bemanning.’
Schepen slimmer maken
Elk schip is uniek en op elk schip bevinden zich al systemen. Matthijs de Haas vindt het belangrijk iets te bedenken om de bestaande schepen slimmer te maken op een kostenefficiënte manier. ‘De truc is om alle bestaande en nieuwe systemen aan boord met elkaar te verbinden. We willen niet allemaal verschillende dashboards, maar één dashboard dat op alle schepen toepasbaar is.’
Partners in deze 5G-pilot
5Groningen faciliteert in het projectmanagement, brengt partijen bij elkaar en biedt advies en ondersteuning met betrekking tot subsidies. Naast Marinminds en Van der Veen Shipping zijn een aantal partijen nauw betrokken:
- Groningen Seaports is betrokken bij deze 5Gpilot als verbinder tussen verschillende partijen.
- Studenten van de Hanzehogeschool Groningen hebben voor Groningen Seaports een fictief dashboard gebouwd. Het resultaat is een ontwerp van een dashboard met data die interessant is voor de havenmeester.
- KPN verzorgt de connectiviteit.
- Belangrijke toeleveranciers zijn Frontier BV (leveren van de Peplink 5G oplossing) en Techbinder (leveren van de slimme blackbox).