Enkele tientallen kwetsbare inwoners in de gemeente Het Hogeland testen momenteel een innovatieve noodknop van het bedrijf Montr. Met het slimme apparaatje én dankzij de mobiele 5G-techniek kunnen ze overal en altijd hulp inroepen. Zelfstandig wonen wordt er ietsje gemakkelijker mee. De test is onderdeel van een 5G-pilot die wordt uitgevoerd binnen 5Groningen, een programma van Economic Board Groningen.
Een nieuw soort noodknop? Is daar dan behoefte aan met het wijd en zijd verbreide bezit van slimme telefoons en de al bestaande noodknoppen? Jazeker, verwacht Marcel van Leeuwen van zorg- en welzijnsorganisatie Mensenwerk Hogeland.
‘Veel ouderen vinden moderne telefoons te ingewikkeld, te zwaar of te groot’, zegt Van Leeuwen. De nieuwe noodknop is dat in elk geval allemaal niet. Het apparaatje heeft het formaat van een sleutelhanger en met een gewicht van nog geen dertig gram kan het zo in een koordje om de nek. En er zit maar één knop op het fel gekleurde geavanceerd stukje elektronica, precies in het midden.
Kwetsbare personen
‘Mensenwerk Hogeland opereert in een gebied met veel kleine kernen waar betrekkelijk veel senioren en kwetsbare personen wonen’, legt Van Leeuwen uit. Nu van hen meer zelfredzaamheid wordt verwacht is het belang van hulpmiddelen die hen ondersteunen bij zelfstandig wonen groot. ‘Wij zijn daarom voortdurend op zoek naar innovatieve toepassingen’, aldus Van Leeuwen.
In die zoektocht kruisten de wegen van stichting Mensenwerk Hogeland, het programma 5Groningen en het bedrijf Montr elkaar en werd een pilot opgezet. Montr in Den Haag is het bedrijf van Stefan Meulesteen, bedenker van het stukje techniek. Medewerkers van 5Groningen faciliteren de pilot door het bieden van projectbegeleiding en -voortgang, en het bij elkaar brengen van de pilotprojectpartners. VodafoneZiggo biedt de technische ondersteuning en infrastructuur voor de pilot.
Na een intensieve periode van productontwikkeling is het product rijp voor de testfase. Maar wat is er nu eigenlijk zo vernieuwend aan de vinding van Montr?
Gemak en techniek
Dat zit hem vooral in het gebruiksgemak en de draadloze techniek van zowel de software als de hardware in de noodknop, waardoor deze ook buitenshuis te gebruiken is, verklaart Meulesteen: ‘Er is een behoorlijk verschil met de bestaande, wat ouderwetse noodknoppen, waarvan nog magazijnen vol liggen. Die werken meestal alleen in huis. De nieuwe noodknop doet het ook wanneer iemand in de tuin aan het werk is en bij het boodschappen doen in de dorpswinkel.’
De Montr-Noodknop maakt namelijk gebruik van zeer energiezuinige en betrouwbare 5G-verbindingstechnieken. ‘Het is bovendien in gebruik een goedkope en zeer veilige techniek’, zegt Meulesteen. ‘Niemand kan de apparaten uitlezen.’
Opvallend genoeg kwam de belangstelling voor Montr’s noodknop aanvankelijk vooral vanuit het buitenland, de proef in Noord-Groningen is de eerste grootschaliger toepassing in eigen land. Dat komt doordat in veel andere landen de dekking van mobiele netwerken vaak stukken minder is en er dus eerder gekeken wordt naar alternatieve alarmeringssystemen voor bijvoorbeeld booreilanden of boeren in het open veld.
Meulesteen ziet de interesse voor de 5G-alarmknop uit zowel binnen- als buitenland toenemen. Hij verwacht veel van zijn vinding en denkt nu na over opties die de veiligheid van gebruikers verder kunnen verhogen, zoals een valsensor, een lichaamstemperatuurmeter en een spraaksensor.
Volledig dekkend
Het 5G-netwerk waar de noodknop verbinding mee maakt is van VodafoneZiggo, een van de founding fathers van het 5Groningen-initiatief dat een hele serie proefprojecten met de nieuwe generatie mobiel internet is gestart.
Eigenlijk gaat het om twee netwerken, verklaart Jarmo Wilkens die als technical lead vanuit het telecombedrijf bij 5Groningen is betrokken. Het zijn een zogeheten LTM- en een Narrowband-IoT netwerk, waarbij IoT staat voor Internet of Things. Dat zijn draadloze, energiezuinige netwerken van VodafoneZiggo met een verbeterd bereik. Ze zijn sinds eind vorig jaar volledig dekkend. Beide zijn zeer geschikt voor het versturen van kleine datapakketjes, zoals de alarmknop dat voortdurend doet voor het instandhouden van de verbinding.
Ze zijn sinds eind vorig jaar volledig dekkend. Beide zijn zeer geschikt voor het versturen van kleine datapakketjes, zoals de alarmknop dat voortdurend doet voor het instandhouden van de verbinding.
Waardevolle inzichten
‘De pilot levert ons waardevolle inzichten op over de prestaties van het netwerk’, zegt Wilkens. VodafoneZiggo ziet het noodknop-experiment bovendien als een goede showcase waarmee het de boer op kan richting klanten. Wilkens: ’Wij zien voor toepassingen als die van Montr een enorme potentie in binnen- en buitenland.’
Zo denkt ondernemer Stefan Meulesteen er ook over, maar nu breekt er eerst een spannende tijd aan: ‘In technische zin is de noodknop helemaal af. Nu zijn we op zoek naar feedback van de gebruiker. Je weet als ontwikkelaar nooit helemaal wat de gebruiker ervan vindt. Hoe dragen mensen het? Hoe bevalt het ontwerp?’
Groningen is er volgens Hagenaar Meulesteen een prima testgebied voor: ‘De mensen staan ervoor open en de Groningers draaien er niet omheen. Wanneer hen iets niet bevalt dan krijgen we dat ook zeker te horen.’
Hoe werkt de alarmknop?
Stel iemand is gevallen. Bij twee keer drukken legt de noodknop contact met de alarmcentrale. Die belt dan ter controle eerst de persoon zelf, op zijn/haar mobiele of vaste telefoon. Reageert die niet dan wordt contact gezocht met een iemand uit het netwerk van de oudere. De buurman of een familielid dat nabij woont kan dan gaan kijken. Krijgt de centrale geen verbinding met de contactpersonen, dan worden hulpdiensten ingeseind. ‘Doordat zo het informele en formele hulpcircuit aan elkaar worden gekoppeld wordt hulpverlening effectiever’, zegt Marcel van Leeuwen van Mensenwerk Hogeland. ‘Wij zijn erg benieuwd naar de beleving van ouderen, maar we denken dat het apparaatje hun zelfvertrouwen kan geven en onzekerheid over zelfstandig wonen kan verminderen.’