Met het project StreetAnalytics haalt Mindhash, door middel van LiDAR sensoren, zoveel mogelijk data op over het gedrag van weggebruikers. Dit doen ze door middel van rijdende auto’s en een vaste opstelling op de Zernike Campus in Groningen. In deze pilot wordt 5G gebruikt om te testen grote hoeveelheden data gemanaged en ingezet kunnen worden in de huidige processen rondom verkeersveiligheid.
In dit interview vertelt Lasse Licht, oprichter van Mindhash, meer over de pilot en hun ervaring met 5Groningen.
Vertel eens, wie of wat is Mindhash?
“Mindhash is een startup die ontstaan is vanuit de liefde voor techniek. Onze klanten barsten vaak van allerlei innovatieve ideeën, maar hebben niet de innovatiecapaciteit om deze ideeën uit te voeren, te testen en te valideren. Dat is waar wij om de hoek komen. Zo helpen wij onze klanten zakelijke uitdagingen op te lossen op het snijvlak van software, hardware en design.”
Mindhash richt zich momenteel vooral op de energie- en verkeersmarkt, maar heeft ook veel ervaring op gebied van connectiviteit.
Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met 5Groningen?
“Tijdens het Startup in Residence Groningen-programma hebben wij meegedaan met een challenge op het gebied van verkeersveiligheid. Vanuit deze challenge zijn we in contact gekomen met 5Groningen en is het idee ontstaan om te onderzoeken welke rol 5G kan spelen binnen onze technische oplossingen.”
Wat was het idee van de 5G pilot StreetAnalytics?
“Momenteel worden veel verkeerssituaties geanalyseerd op basis van een visuele observatie. Eventuele data dat wel wordt gemeten, is vaak lokaal opgeslagen en moet op een later moment uitgelezen worden. Zo werken wij met de pilot momenteel aan een oplossing om efficiënter te werken met een LiDAR-sensor. Met de directe connectiviteit van 5G is lokale opslag niet meer nodig én kan de data direct doorgestuurd worden naar een centraal punt voor analyse. Het idee is dus om een datastroom te creëren die op afstand kan worden benaderd en beheerd. Dit kan weer helpen bij het ontwikkelen van slimmere oplossingen om betere doorstromingen te creëren en verkeersveiligheid te verbeteren.”
Wat waren de beoogde doelen?
“Het belangrijkste doel was om real-time data door te sturen tussen verschillende LiDAR camera’s en dit te valideren. Hiervoor hebben we diverse metingen gedaan in o.a. Friesland, Drenthe, Groningen en Twente. Tijdens de tests kwamen we erachter dat met de huidige 5G setup dit helaas nog niet helemaal lukt. Hiervoor was er te weinig bandbreedte beschikbaar. “
Verder zijn er andere voordelen van 5G naar voren gekomen waarbij vooral slicing in de toekomst van groot belang kan zijn voor het garanderen van bandbreedte wat noodzakelijk is voor de inzet van real time data.
“Met de pilot hebben we veel nieuwe kennis opgedaan. Zo weten nu veel meer over hoe je de opstellingen het beste opzet en wat daarbij komt kijken. Daarnaast hebben we geleerd dat we 5G, voor nu, niet per se 5G nodig hebben. De kwaliteit van het netwerk in Nederland is op dit moment gewoon al erg goed. Met alle inzichten die we hebben opgedaan, hebben we veel vertrouwen in de techniek, en daarmee in de toekomst.”
De toekomst in..
“We hebben met heel veel plezier gewerkt aan deze pilot hier in de provincie Groningen. We hebben veel contact gehad met de Hanzehogeschool, de RUG en inmiddels ook met Grobusiness om hier in Groningen een hub van Mindhash op te zetten om verder te gaan met deze case en andere nieuwe initiatieven. We zijn tot nu toe veel bezig geweest met de techniek. Nu is het van belang om meer onderzoek te doen over hoe we dit alles verder kunnen integreren in de markt.”
Meer over de pilot StreetAnalytics kan je terugzien in onderstaande video: